Pages

Saturday 30 March 2013

Bilal B.Rabah

Hai kengkawan.
Sekarang saya baru start cuti 2 minggu dan kebosanan sudah bermula.

Bila dah tak tau nak buat apa, I decided to baca buku Bilal B. Rabah
Haa, banyak benar saya tak tau pasal beliau.

Rupe2nya beliau dan Ammar (anak kepada Sumayyah dan Yasir) adalah bestfriend.
Sangat menarik.

Bilal dilahirkan dalam keluarga hamba, so basically family dia adalah hamba kepada Umaiyah
KeluargaAmmar pon keluarga hamba, tetapi hamba kepada Abu Jahal

Nama ayahnya ialah Rabah dan ibunya is Hamamah.
Dan, Bilal ni ade seorang abang namanya Sahib.
Saya tak tau pulak dia ada abang, sungguh banyak benda saya tak tahu T.T

Tapi kesian, Sahib kene jual waktu umurnya muda di Yamen
tapi telah dibeli oleh orang kaya yang sangat baik dan dijadikan anak angkat oleh orang kaya tersebut.

Bilal ni, dia tukang azan di masjid nabi and tersangat lah rapat dengan Baginda.

Aww so sweet.
Okay esok saya sambung bercerita.

_
Bilal B.Rabah, Novel Sejarah Islam, Abdul Latip Talib

No comments: